Interim & Rekrytering
Interim & Rekrytering
Rekrytering
Rätt person på rätt plats, varje gång
Interimslösningar
För kritiska roller när ni behöver det.
Executive Management
Hitta och utveckla rätt ledare
Vår expertis
Vår expertis
Expertområden
Legal & Compliance
Sustainability & Supply Chain
Data & Tech
Marketing & Growth
Finance & Accounting
HR
Branscher
Sustainability
Fintech
Energi
Fastighet
SaaS
Case & framgångshistorier
Så har vi hjälpt våra kunder
Vår processVi är Capa
Kontakta ossUppdrag
Vi är CapaKontaktUppdrag
Hem
Om Oss
Blogg
När erfarenhet väger tyngre än bransch – en resa mellan Telecom och köksbranschen

När erfarenhet väger tyngre än bransch – en resa mellan Telecom och köksbranschen

Vad händer om vi slutar stirra oss blinda på branscherfarenhet och istället fokuserar på ledarskap och unika perspektiv? I den här gästbloggen delar vår skribent sin resa från Telecom till köksbranschen – och hur tidigare erfarenheter från en helt annan värld blev nyckeln till framgång i en ny kontext.

Genom att lyfta blicken från traditionella kravprofiler kan företag inte bara dra nytta av nya idéer utan också skapa verkligt värde. Här får du inspiration kring varför ledarskap är en kompetens i sig och hur oväntade karriärvägar kan vara en styrka för både individen och organisationen.

Linda Wetterborg
2/1/2025

När oväntade karriärvägar skapar framgång

Jag hade länge suktat efter möjligheten att ta ett större uppdrag med tydligt P&L-ansvar, och när chansen dök upp – dessutom i en ny bransch med en produkt som spelar en stor roll i mitt liv – var det inget att tveka på. Mina farhågor handlade egentligen inte så mycket om själva branschbytet. Jag visste att få branscher kan utmana Telecom när det gäller förändringstempo och kommersiellt tryck. Dessutom har min styrka aldrig legat i branschspecifik kunskap, utan snarare i förändringsledning. Jag kände mig trygg med att den kunskap som krävdes om köksbranschen redan fanns i teamet jag skulle arbeta med.

Det som däremot oroade mig en aning var pandemin. Jag hade aldrig tidigare lett en säljavdelning av den här kalibern, och nu skulle jag dessutom göra det utan att kunna träffa teamet fysiskt. Det kändes utmanande att bygga tillit, skapa riktning och energi under en transformation via Teams. Men det var en utmaning jag var redo att anta.

När jag väl kom in i köksbranschen, blev det snabbt tydligt hur min tidigare erfarenhet från Telecom kunde skapa verkligt värde. En av de största utmaningarna jag såg handlade om varumärkesdifferentiering och konceptualisering. I köksbranschen tenderar man att vilja differentiera sig med hjälp av sina fysiska produkter, vilket ibland kan skapa förvirring och minska lönsamheten, samtidigt som varumärken riskerar att likna konkurrenternas.

Här kunde jag verkligen dra nytta av mina erfarenheter från Telecom, där vi är vana vid att skapa tydliga varumärken även för osynliga och ibland obegripliga produkter som uppkopplingstjänster. Genom att applicera liknande strategier kunde vi på Nobia arbeta fokuserat med att modernisera och differentiera varumärkena, vilket resulterade i ökad preferens för alla fyra varumärken trots en kraftigt minskad budget. 

En annan stor utmaning var digitalisering och e-handel. I Telecom har vi länge varit framgångsrika på att integrera den digitala och fysiska kundresan. För att få till samma flyt i köksbranschen var vi tvungna att identifiera vilka digitala flöden som bidrog mest till försäljningen och sedan fokusera på att öka konverteringen där. Genom att föra över alla fyra varumärken till en gemensam digital plattform och implementera datadrivna arbetssätt, kunde vi förbättra både kundupplevelse och konvertering i butikerna.

Den tredje stora utmaningen handlade om hållbarhet. Byggbranschen och köksbranschen måste inte bara minska sin klimatpåverkan, utan också bidra till att vi använder våra kök längre tid. Här drog jag nytta av tankesättet från Telecom, där vi är bra på att tänka kundlivscykel genom abonnemangsmodeller. Det blev grunden till Nobias hållbarhetskoncept RE:NEW som gjort succé genom att erbjuda kunder att förnya sina kök med enbart luckbyte. RE konceptet startade i Marbodal, där det dubblerat sin försäljning tre år i rad, och finns nu även i Norge, Danmark och Finland.

Att byta bransch har gett mig massor av energi. Det är en chans att lära känna nya människor och att applicera sina kunskaper i en ny kontext, vilket stärker självförtroendet. Jag tror att företag har mycket att vinna på att inte stirra sig blinda på tidigare branscherfarenhet. Det är viktigt att balansera teamet med både gedigen branschkunskap och personer med andra erfarenheter som kan tillföra nya perspektiv. 

För mig har branschbytet från Telecom till köksbranschen varit en fantastisk resa, och jag hoppas att min resa från Iphones till kök kan inspirera andra att våga ta steget och hitta styrkan i ett lyckat branschbyte! Kom ihåg att de bästa idéerna ofta är en fusion av olika sätt att tänka och göra i skilda sammanhang. Ju snabbare världen snurrar, desto lägre är sannolikheten att det som alla gör i just er bransch är den bästa lösningen framöver.

Andra blogginlägg

11/6/2025
Lönetransparensdirektivet – ett steg mot öppenhet, förtroende och rättvisa

Det senaste året har Maria Ullerfor haft ett särskilt fokus på EU:s lönetransparensdirektiv. Vad det innebär i praktiken och hur organisationer kan förbereda sig för att möta de nya kraven. I det här blogginlägget delar hon varför hon välkomnar direktivet.

Läs mer
Blogg
2/1/2025
När erfarenhet väger tyngre än bransch – en resa mellan Telecom och köksbranschen

Vad händer om vi ser bortom branscherfarenhet och fokuserar på ledarskap? Läs om hur erfarenheter från Telecom blev nyckeln till framgång i köksbranschen.

Läs mer
Blogg
25/4/2025
Datakvalitet – nyckeln till framgång i en AI-driven värld

Vi har bett Frederik Nilsson, Capas konsult med uppdraget hos vår kund att som Director of Data bygga upp en Data Management avdelning, att ge sin syn på nyckeln till framgång i en AI-driven värld.

Läs mer
Blogg
Se alla blogginlägg
Lediga tjänster

Utforska våra tillgängliga tjänster.

Här presenterar vi de senaste uppdragen från våra samarbetspartners, med en samlad översikt av aktuella projekt och möjligheter. Håll dig uppdaterad och ta del av det senaste från våra pålitliga och engagerade partners.

Se alla tjänster
members having a zoom call
Uppdrag
Aktuella tjänsterSkicka in CV
Vad vi gjort
Kundreferenser
Hur vi kan hjälpa till
Executive managementInterimRekryteringExpertområdenBranscher
Om oss
Våra experterBlogg
two glad capa members
Kontakta ossBoka möte
Capa AgnC AB, Oxtorgsgatan 4, 111 57 Stockholm, info@capa.se
Integritetspolicy
Cookies