Utmaningar och möjligheter på den amerikanska marknaden
USA är en gigantisk marknad och erbjuder enorma tillväxtmöjligheter för företag som vill expandera internationellt. Under 2024 navigerade amerikanerna presidentval, brist på investeringar - delvis på grund av höga räntor - och betydande uppsägningar främst inom Tech. Samtidigt kändes och känns marknaden, främst driven av AI, mycket aktiv och dynamisk och vad gäller miljöarbete så har f.d. president Bidens stora stödpaket; Inflation Reduction Act (IRA), banat väg för betydande klimatinitiativ i flera amerikanska stater. Det amerikanska folket har nu valt en ny ledare och i skrivande stund finns det osäkerhet på många fronter. Säkert är dock att det är viktigare en någonsin att odla relationer med bundsförvanter och att bygga nätverk samt förtroende, som kan skapa positiva synergier. Dessutom, betänk att den amerikanska marknaden består av 50 ”länder” där varje delstat till viss utsträckning har sin egen kultur, prioriteringar och agenda.
Utnyttja efter frågan på svensk kompetens och utveckla samarbeten!
Med den svenska kulturen, som är känd för vår välfärdsstruktur, miljömedvetenhet och teknologikompentens/-intresse är det fortsatt väldigt relevant för svenska företag att ta steget till den amerikanska marknaden. Det finns oändliga möjligheter för svenska företag med rätt ledarskap och kapital att lyckas, vilket ”Tech-unicorns” som Spotify och Klarna visat. Vikten av att engagera lokal kompetens med erfarenhet av marknaden och med rätt nätverk kan inte nog understrykas då vi alltför ofta ser företag som faller på att försöka göra allt själva. Som lokal resurs ger jag gärna råd kring olika alternativ för att engagera lokal kompetens i det skede som just din verksamhet är i.
Att stärka samarbeten med amerikanska partners och investerare är nu högst relevant. Då kronan är billig är det ett gynnsamt läge att attrahera amerikanskt kapital till att investera i skalbara bolag och lösningar i Sverige. Vi har mycket kompetens i Sverige, många intressanta objekt och flera amerikanska investerare som letar aktivt efter investeringsmöjligheter i Europa.
Tack vare den senaste utvecklingen inom AI finns det stora möjligheter för Sverige att attrahera investerare, inte minst genom Eco Data Centers som använder förnybar energi och placeras i glesbygd. Med nya immigrationsregler i USA är det sannolikt också möjligt att locka AI-kompetens till Sverige (något som jag kan samarbeta kring). Dessutom syns en tydlig trend för impact-investment (t.ex. Einride med Capital Group, Doconomy med CitiVentures) där svenska beprövade lösningar kan attrahera amerikanskt kapital. Att bygga starka relationer med tech-meccat Silicon Valley och med miljöprogressiva Kalifornien är relevant för svenska företag av alla storlekar.
Svenska resurser i Silicon Valley
- Det finns gott om svenskar, som gjort Silicon Valley till sitt hem. Lita på ”pay it forward”-kulturen och använd LinkedIn, gemensamma kontakter och andra verktyg för att nätverka med frågor och funderingar.
- ”Team Sweden San Francisco/Silicon Valley” är också en viktig resurs, som förutom Sveriges Generalkonsulat i San Francisco består av Business Sweden, Svenska Handelskammaren (SACC SF/SV) och Vinnova/Nordic Innovation House, som alla på sitt sätt stödjer svenska företag i olika stadier. Som styrelsemedlem i SACC SF/SV har jag bland annat samarbetat kring att starta ett mentorprogram, Silicon Valley Technology Innovation & Leadership Program, för ledare/entreprenörer inom svenska företag. Hör gärna av dig om du vill veta mer.
- Att delta i mässor och konferenser är också bra möjligheter för att utforska marknaden och Silicon Valley har en uppsjö av events inte minst inom Tech. Vid deltagande i dessa är det viktigt att sätta förväntade mål och ROI och att komma väl förberedd (dvs kartlägga relevanta företag och deltagare, ta vara på möjligheter att delta i panel eller hålla föredrag och skapa en engagerande miljö om du deltar med egen mässmonter). Fråga även här det svenska nätverket om råd och hjälp!
Varje rekryteringsprocess är en unik resa i Silicon Valley
I min roll som rekryterare, som har arbetat i Silicon Valley sedan 2016, finner jag det särskilt givande att samarbeta med svenska och andra icke-amerikanska företag. När ett svenskt företag tar beslutet att bygga ett team i USA, börjar en lärorik resa. Att engagera sig med kandidater, speciellt inom chefsrekrytering, leder inte sällan till oväntade introduktioner och potentiella partnerskap, som reflekterar den lokala "pay it forward"-kulturen. Ofta utvecklas rollbeskrivningen under processens gång i takt med att företaget lär sig om marknaden. Att guida kunden i denna process och ge mervärde är något jag verkligen uppskattar i min roll.
Mitt arbetssätt är att se varje uppdrag som unikt, vilket innebär att jag investerar tidigt i processen för att verkligen lära känna och förstå min kunds verksamhet samt kultur, att utforska marknaden och kartlägga relevant kompetens och självklart använda mitt existerande nätverk. Jag är stolt över att vara en representant för svenska företag och att på bästa sätt kunna introducera den aktuella rollen till lokala kandidater.
Conscious Search stöder svenska företag som expanderar till USA och även de som vill attrahera amerikansk kompetens och investerare till Sverige. Min tidigare erfarenhet som Senior Executive Recruiter och Director International Practice på Westwood & Wilshire gav mig möjlighet att leda rekryteringar för många innovativa företag och VC-stödda startup inom nyckelroller som Go-to-Market, Teknik, Finans, HR och IT.
Tveka inte att höra av dig med frågor och funderingar kring expansion till/team utveckling i USA!
"Trust is the conduit of influence; it's the medium through which ideas travel" (Amy Cuddy, Harvard Business School)
Tveka inte att höra av dig med frågor och funderingar!
Andrea Tegstam
andrea@conscious-search.com
Linkedin