Etik och moral – utmaningar och möjligheter
Vi pratar i dag kanske mer än någonsin, om vikten av etik och moral i företagsvärlden.
Varför är det viktigt? Jo, därför att god etik inte bara är 'det rätta att göra' – det är också bra för affärerna. Etiska företag upplever förbättrad finansiell prestation, främjar större förtroende hos intressenter och odlar långsiktigt värde, inklusive att attrahera och behålla den talang som behövs för framtiden. När affärslandskapet utvecklas kommer de som är engagerade i etiska metoder utan tvekan att leda vägen och bevisa att principer och lönsamhet kan, och går hand i hand.
Sverige har länge ansetts vara ett av världens minst korrupta länder. Men den senaste mätningen från Transparency International, visar en oroande utveckling – Sveriges poäng i korruptionsindexet har sjunkit från 89 poäng år 2015 till 80 poäng 2024 på den hundragradiga skalan. Det är den lägsta nivån för Sverige sedan mätningarna började.
En studie som Nordic Business Ethics Initiative lanserade 2022, visar att 62% av de tillfrågade svenskarna i undersökningen hade bevittnat olagligheter i någon form på sin arbetsplats under det senaste året. 77% av samma grupp, sade att det bevittnat agerande som inte var i linje med företagets Code of Conduct. 85% tycker att respekt och lika behandling av medarbetarna är viktigare än utvecklingsmöjligheter och jobbsäkerhet. Vi behöver inse att oetiskt agerande finns överallt och även i Sverige.
En bra definition av affärsetik finner man hos IBE (The Institute of Business Ethics), som definierar affärsetik som tillämpningen av etiska värderingar (såsom rättvisa, ärlighet, öppenhet och integritet) på affärsbeteende. Behandlas kollegor med värdighet och respekt? Behandlas kunder rättvist? Betalas leverantörer i tid? Erkänner företaget sitt ansvar gentemot det bredare samhället? Enkelt uttryckt handlar affärsetik om hur affärer görs, och att göra rätt sak för att det är det rätta att göra.
När värderingar och etik verkligen används, kan de fungera som vägledning för hur affärer bör bedrivas och utgöra en viktig grund för ett företags varumärke för de olika intressenterna; kunder, anställda, leverantörer, aktieägare, allmänheten och till och med konkurrenter.
Ändå vet vi alla att det inte är så enkelt som att lista företagets värderingar och Code of Conduct i ett dokument, inkludera dem i introduktionsprocesser, presentera dem i anbud till kunder och kanske till och med sätta upp dem på väggen för att man ska kunna säga sig ha lyckats i implementeringen. Det krävs mer än så för att göra dessa värderingar levande för människor i organisationen.
En ytterligare komplikation är att inget företag är en ö och kan fungera isolerat från omvärlden. De flesta företag idag är sammanlänkade med resten av världen och är i stor utsträckning beroende av de olika samhällen, kulturer och politiska klimat dom verkar i. Med tanke på variationen av dessa parametrar, kommer miljöer att vara mer eller mindre krävande att verka i med företagsvärdena i förgrunden.
Låt oss titta på några av problemen med att leva efter företagets värderingar och åtgärder som kan vidtas för att förbättra situationen.
Olika tolkningar – vad betyder en viss värdering?
Vi kanske tror att det är en självklarhet vad en viss värdering betyder och att vi alla tolkar den på samma sätt. Vi vet alla vad respekt betyder, eller hur? Ändå har vi diskussioner om denna mycket grundläggande värdering i relationer till exempel, i form av ”om du respekterade mig, skulle du..”. Även mellan 2 personer kan det vara svårt att komma överens om vad våra värderingar betyder, representerar och hur vi ska leva efter dem. I många organisationer talar vi om stora grupper av människor som måste nå en gemensam uppfattning av sina företagsvärderingar. Vi bör inte ta för givet och anta att vi alla har en gemensam tolkning. Det som är viktigt är att vi talar om våra värderingar och vad dom betyder för oss för att skapa ett gemensamt synsätt. Ett bra sätt som många företag tillämpar, är att ha workshops för att hitta den gemensamma tolkningen.
En annan bra övning är att prata om värderingar och deras tolkning i olika arbetssituationer som vi alla ställs inför. Vissa företag analyserar också olika scenarier som de använder i samband med etik/kris-utbildning mot korruption och bestickning, vilket kan vara mycket värdefullt. Företag som lyckas leva efter sina värderingar pratar om dem hela tiden. Genom att göra detta blir tolkningen tydligare och mer levande.
När pressen ökar sätts värderingarna på prov
När organisationer hamnar i en svår situation, där svåra beslut måste fattas, sätts värderingarna verkligen på prov. Vad som är rätt och fel enligt lagen är för det mesta tydligt. Hur man ska agera etiskt är däremot mer en fråga om personliga uppfattningar. Dilemman uppstår när vad som är rätt och fel inte är tydligt; till exempel när en individ står inför valet mellan dom minst dåliga alternativen, eller när behoven hos olika intressenter står i konflikt.
Återigen är det bästa sättet att hitta framåt att prata om det, väga de olika alternativen och deras konsekvenser och fatta det bästa beslutet du kan. Diskutera situationen med andra och få deras synpunkter och tankar för att stärka ditt eget beslut. Visa att grundläggande värderingar inte får frångås, särskilt inte när det blir svårt. Detta skapar tydlighet och trygghet för både anställda, kunder och leverantörer.
Beteende hos högsta ledningen
När vissa organisationer har blivit skandaliserade har det dåliga beteendet tyvärr ofta kommit från högsta ledningen. Kunderna har i sådana fall varit en högljudd missnöjd grupp och uppfattats som den viktigaste intressenten att be om ursäkt till och kompensera, men kan tänka sig att det också måste ha känts hemskt att vara en anställd i det företaget. De anställda måste ha känt sig svikna och övergivna av ledningen, särskilt om de anställda har försökt att upprätthålla företagets värderingar själva.
Om ledningen inte lever efter värderingarna - riskeras personalens moral att urvattnas och det kan också leda till att man tappar viktiga kompetenser. Vi säger det ofta, men chefer måste leda genom exempel och detta gäller särskilt när det kommer till värderingar. En bra praxis är att uppmuntra anställda att ställa frågor relaterade till värderingar som en del av arbetsprocessen och detta kommer förmodligen att lösa majoriteten av problemen. Det kommer att finjustera och förstärka det sätt på vilket värderingar efterlevs och affärer görs inom företaget.
Det är också viktigt att ha effektiva visselblåsarprocedurer och alltid genomföra objektiva utredningar oavsett vilken position den misstänkte personen har. Historien är full av kända visselblåsare som företag har försökt bli av med, (i vissa fall på ganska drastiska sätt som vi har sett), och därigenom förvärrat situationen och när situationen väl har ställts på sin spets, har hela ledningsteam bytts ut till stor pinsamhet för de ansvariga. Bara dysfunktionella företag låter det gå så långt.
HR´s roll
Att etablera hög standard för verksamhet baserat på etiska principer kräver att organisationer implementerar etiska program – policys, normsystem som Code of Conduct, utbildning, stöd och så vidare – och aktivt vårdar en öppen och etisk kultur. När människorna i en organisation har tagit till sig värderingar behövs regelbunden förstärkning och diskussioner om tolkningar när nya situationer uppstår för att hålla värderingarna levande och i personalens medvetande. Här kan HR spela en viktig roll i att skapa och upprätthålla dessa strukturer.
Bra arbetsgivare
Ett sista ord om arbetsgivares varumärken och etik. Som vi sa i början, bra arbetsgivare, vet att hur man etiskt hanterar arbetstagare spelar stor roll för deras rykte som arbetsgivare. Vi har dessvärre sett några arbetsgivare på den globala arenan, som i modern tid har behandlat sina arbetstagare med väldigt lite respekt som tex att göra medarbetare övertaliga genom email. Även om det inte varit olagligt i dessa marknader, så sänder det starka signaler om hur man värderar sin arbetskraft eller snarare inte värderar. Minnet är långt, både för dom som drabbats, deras kollegor som denna gång inte blev drabbade och allmänheten.
Vi bör aldrig bli avskräckta från att sträva efter att leva enligt våra organisatoriska värderingar bara för att det är svårt och utmanande. Oavsett vår position i en organisation har VI ALLA ett ansvar att vara förebilder och bidra till att leva efter vårt företags värderingar.
"Etik är den aktivitet av människan som är riktad mot att säkerställa den inre perfektionen av hennes egen personlighet." Albert Schweitzer.
Källor :( Sveriges fall i korruptionsindex oroar – nu varnar experterna, februari 2025)
(Why Strong, Ethical Business Practices are Good for Your Bottom Line, August 30, Cindy Moehring, 2023, Sam M. Walton College of Business at the University of Arkansas)