Arriva Sverige är en av landets största operatörer inom kollektivtrafiken, med cirka 3 400 medarbetare som varje år hjälper cirka 170 miljoner resenärer att nå sina resmål. Bolagets kunder är bland annat SL, Skånetrafiken och Östgötatrafiken. Arriva finns i 14 länder i Europa och moderbolagets huvudkontor ligger i Storbritannien. Arriva Group är en del av Deutsche Bahn som verkar inom persontrafik över hela världen. Kulturen präglas av hjärta och passion, där medarbetarna känner stolthet över att leverera – ett kall att se till att kollektivtrafiken alltid fungerar. För närvarande är huvudkontoret i Stockholm lokaliserat på Liljeholmen med flytt till Sickla under hösten. Arriva Sverige utvecklas i takt med den omställning som sker när människors rörelsemönster förändras, där Arriva satsar på att vara ledande i Europa som the Mobility Partner of Choice.
Ditt uppdrag
Som inköpare i teknikstyrd organisation kommer du leda och följa upp inköp mot ställda mål inom kategori Buss. Arbetet är mycket synligt inom bolaget, där rollen verkar tillsammans med Anbud (försäljning), Finance, Fleet och Engineering. Rollen rapporterar till Head of Procurement och är viktig för att säkerställa att busstrafiken fungerar, så stort fokus ligger på OPEX (såsom drivmedel och reservdelar), men även CAPEX (fordonsinvesteringar och utrustning), samt omvärldsanalyser inom fordon- och drivmedel (RME/HVO, biogas, el och vätgas) som kommer att genomgå en betydande omställning kommande år.
Branschen har stor tillväxtpotential och konkurrensen är hård. Du hanterar upphandlingar där du är ansvarig för att planera, förankra, implementera och följa upp. Du kommer att medverka i strategiska inköpsbeslut, även om fokus ligger på taktiska och operativa frågor med leverantörer för att säkerställa att driften löper enligt plan. Vidare kommer du att koordinera affärsmässig samverkan inom Arriva Sverige och bidra med i utvecklingen av inköpsprocesser i stort, samt ansvara för korrekt Master Data i affärssystem. Du är Arriva Sveriges representant som BU Category Manager i koncernupphandlingar inom Arriva plc.
Dina tidigare erfarenheter
Tack vare att du har arbetat i liknande roll i minst fem år har du strategisk höjd kombinerad med taktisk och operativ förmåga. Du är strukturerad, kommunikativ och kunnig inom inköpsprocessarbete, med erfarenhet av att benchmarka avtalspriser, kommersiella och juridiska villkor. Du har vana av att skapa inköpsprocesser. Eftersom arbetsinsatserna går i vågor är du flexibel kring att möta upp förändrade behov. Du behöver inte komma från fordonsindustrin, även om det är meriterande. Det viktigaste är att du snabbt kan tillägna dig tekniska frågor med en holistisk grundsyn och kan förhandla långsiktigt med hjärta.
Ansökan
Eventuella frågor besvaras av rekryteringskonsulterna Sara Heimer (0722 34 53 19) och Anders Klereborg (0730 51 14 18). Urval och intervjuer sker löpande. För mer information är du välkommen att besöka arriva.se