Interim & Rekrytering
Interim & Rekrytering
Rekrytering
Rätt person på rätt plats, varje gång
Interimslösningar
För kritiska roller när ni behöver det.
Executive Management
Hitta och utveckla rätt ledare
Vår expertis
Vår expertis
Expertområden
Finance & Accounting
Marketing & Growth
Data & Tech
HR
Legal & Compliance
Sustainability & Supply Chain
Branscher
Life Science
Fastighet
Energi
Fintech
SaaS
Sustainability
Case & framgångshistorier
Så har vi hjälpt våra kunder
Vår processVi är Capa
Kontakta ossUppdrag
Vi är CapaKontaktUppdrag
Hem
Om Oss
Blogg
Så får ni rätt interimskonsult på plats, på mest effektiva sätt

Så får ni rätt interimskonsult på plats, på mest effektiva sätt

Nästa gång ni behöver få en interimskonsult på plats i organisationen, ta hjälp av den här checklistan. Den förbättrar oddsen avsevärt för att tillsättningen går fort, samtidigt som ni undviker risken att få in fel person. Det är inget glädjeämne att få in konsulter som har en evighetslång startsträcka innan de blir produktiva eller som inte tycks klara av uppdraget trots bra CV och referenser. Man vill heller inte riskera att en konsult går i klinch med medarbetarna eller kulturen. Eller någon som kör sitt eget race och förändrar saker som ingen bett om.  

‍

När en interimskonsult ska tillsättas är det av olika skäl ofta bråttom:

Kanske har en nyckelperson plötsligt slutat, blivit sjukskriven eller måste gå på föräldraledighet tidigare än planerat.
Kanske måste viktiga förbättringar eller förändringar genomföras inom hela eller delar av verksamheten.
Kanske behövs helt nya perspektiv utifrån för att utmana de inkörda spåren, bryta status quo och skapa nya vägar framåt.
Men att bara lösa tillsättningen så snabbt som möjligt, utan att förvissa sig om nedanstående saker, är ett misstag som kan bli dyrbart.

När du följer den här checklistan är chansen större att du får in rätt konsult som blir produktiv omedelbart, kan sitt jobb, och åstadkommer ett utmärkt resultat och skapar känslan ”det här blev mycket bättre än vi kunde tänka oss”.

Fråga först och främst, ska konsulten förvalta en roll, accelerera en roll och tillföra spetskompetens eller utmana er strategiskt med nya perspektiv?

Interima tillsättningar innebär ofta en möjlighet att förändra eller utveckla en roll, en grupp eller delar av verksamheten. Ibland är det rätt läge att utmana och förändra, ibland inte. Ibland behövs en specialistkompetens, ibland inte. När någon ska på föräldraledighet, till exempel, så kan hela organisationen vara väldigt nöjd med de strukturer, processer och arbetssätt som byggts upp. Att då få in en konsult som förändrar, möblerar om, utmanar och kommer in med helt andra perspektiv är sällan optimalt. I andra sammanhang är det precis vad som behövs. Investerad tid i uppstarten, betalar sig självt många gånger om.  

När ni tar hjälp av ett interimsbolag för att hitta konsulter, kräv systematik och grundlighet i samband med uppdragets start – det är extra viktigt när det är bråttom.

En hastig, slarvigt utförd, ostrukturerad uppstart tenderar att leda till missförstånd som kan försena hela processen eller leda till allvarliga problem längre fram:

”Jaså, var det så viktigt att konsulten är fysiskt på plats, det förstod vi aldrig”
”Jaså, var lyhördhet så viktigt?”
”Jaså, ville ni ha en förvaltande roll?”
Ja, ni vet.

Vi på Capa lämnar aldrig något moment åt slumpen. Under flera år har vi utvecklat och finjusterat en process för behovsinventering och kravidentifiering. Det ger en klar bild av situationen och behoven, och leder till träffsäkra matchningar. Processen är optimerad för att eliminera risken för missförstånd när tiden är knapp och ger en djup förståelse för var ni är, och vad ni eftersträvar med tillsättningen.

Tidsaspekten är viktig, så försäkra er redan från början om att ni kan träffa relevanta konsulter så snart som möjligt, helst under kommande två dagar.

Frågan är inte hur hastigt nya konsultprofiler landar i er mejl, utan att rätt konsultprofiler presenteras, som enkelt och snabbt kan vara på plats, vara produktiva och leverera ett värde. När vi på Capacify tar oss an interimsuppdrag bokar vi direkt in en tid då våra kunder får träffa var och en av de konsulter som vi då har matchat fram och kvalitetssäkrat.  

Fundera också på möjligheten att starta med en konsult på deltid.


Se till att ha bästa tänkbara insyn i konsultprofilerna

Capa använder sig av plattformen Commended.ai. Den ger oss en oöverträffad genomlysning av konsulters kompetenser, genom att validera och mer eller mindre bevisa vad konsulterna faktiskt kan och inte kan. Istället för att ni som kund bara fokuserar på CV och erfarenheter. Konsulter betygsätter sig själva på plattformen utifrån olika kompetenser och förmågor, och sedan får referenser göra detsamma. Effekten blir en betydligt mer sann bild av varje konsults kompetenser än traditionella referenstagningar. Idag finns närmare 3000 konsulter på plattformen som vi på Capacify varit med och tagit fram och designat.  

‍

Kombinera det datadrivna med personliga relationer

En duktig omtyckt konsult kan ha passat till hundra procent i flera organisationer, men kan haverera hos er. För att få en känsla för hur väl våra konsulter kommer att passa in i olika organisationer, lär vi känna deras personligheter, personligen.

Vi på Capa lägger ner mycket tid på både våra konsulter och våra kunder. Vi investerar tiden i att förstå er på djupet. Vi känner alla våra konsulter väl, tack vare att vi regelbundet är ute och lunchar och fikar, ställer frågor och är nyfikna, och gör alltid personliga uppföljningar i samband med uppdrag.

För att lyckas med snabba, interima lösningar krävs mer än att titta på ett CV, läsa referenser och genomlysa kompetens på Commended.ai. Det datadrivna behöver kombineras med personlig kännedom.

‍

‍Eventuell exklusivitet i tillsättningen?

När du jobbar med oss exklusivt ökar det kvalitén i processen för dig som kund. Du får tillgång till fler antal profiler som kan vara de bästa, då konsulter inte blockeras av andra bolag som kontaktar alla de vet är tillgängliga för att blockera dem från konkurrenter. Så det innebär något helt annat än att låta en rekryteringsspecialist göra en sökning i databasen, ringa runt till konsulter vars konsultprofiler som verkar stämma, och sedan presenterar dem som är tillgängliga just nu, men kanske inte har rätt kompetenser. Du sparar tid och resurser.

Vår process är att vi alla samlas och går igenom uppdraget i från grunden. Vi brainstormar med utgångspunkt i era behov och allas nätverk. Vi jobbar systematiskt och grundligt, som vi kan göra tack vare att vi redan från början bokat in en tid en bit fram, där ni ska få träffa era kvalitetssäkrade kandidater. På så sätt täcker vi i princip in hela den relevanta konsultbasen. Vi jobbar effektivt, inte hetsigt. Systematiskt, inte slumpartat. Kvalitativt, inte kvantitativt.

På så sätt är det mycket högre chans att du får in rätt konsult som blir produktiv omedelbart, kan sitt jobb, och åstadkommer ett utmärkt resultat.

Andra blogginlägg

11/6/2025
Lönetransparensdirektivet – ett steg mot öppenhet, förtroende och rättvisa

Det senaste året har Maria Ullerfor haft ett särskilt fokus på EU:s lönetransparensdirektiv. Vad det innebär i praktiken och hur organisationer kan förbereda sig för att möta de nya kraven. I det här blogginlägget delar hon varför hon välkomnar direktivet.

Läs mer
Blogg
2/1/2025
När erfarenhet väger tyngre än bransch – en resa mellan Telecom och köksbranschen

Vad händer om vi ser bortom branscherfarenhet och fokuserar på ledarskap? Läs om hur erfarenheter från Telecom blev nyckeln till framgång i köksbranschen.

Läs mer
Blogg
25/4/2025
Datakvalitet – nyckeln till framgång i en AI-driven värld

Vi har bett Frederik Nilsson, Capas konsult med uppdraget hos vår kund att som Director of Data bygga upp en Data Management avdelning, att ge sin syn på nyckeln till framgång i en AI-driven värld.

Läs mer
Blogg
Se alla blogginlägg
Lediga tjänster

Utforska våra tillgängliga tjänster.

Här presenterar vi de senaste uppdragen från våra samarbetspartners, med en samlad översikt av aktuella projekt och möjligheter. Håll dig uppdaterad och ta del av det senaste från våra pålitliga och engagerade partners.

Se alla tjänster
members having a zoom call
Uppdrag
Aktuella tjänsterSkicka in CV
Vad vi gjort
Kundreferenser
Hur vi kan hjälpa till
Executive managementInterimRekryteringExpertområdenBranscher
Om oss
Våra experterBlogg
two glad capa members
Kontakta ossBoka möte
Capa AgnC AB, Oxtorgsgatan 4, 111 57 Stockholm, info@capa.se
Integritetspolicy
Cookies